Op zoek naar… het Voedsel van de Toekomst

Logo

Vol enthousiasme vertrok ik enkele weken geleden naar het Provinciehuis in Leuven waar het slotevent van Voedsel voor de Toekomst plaatsvond. De afgelopen 3 jaar gingen verschillende partners op zoek naar een duurzamer voedingspatroon. Er werd gewerkt rond 3 producten: quinoa, peulvruchten en zeewier. Diverse inzichten en leerpunten kwamen naar voor, maar 1 ding staat vast: onze manier van produceren en consumeren moet veranderen, willen we alle monden blijven voeden. Hieronder enkele sfeerbeelden en de belangrijkste puntjes die ik mee naar huis heb genomen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

Inzichten van de verschillende organisaties:

“Ervaring doorgeven is essentieel: positief én negatief”

                                                                                                                                     “Falen is oke”

DSC_0662

“Probeer een voedselketen zo kort mogelijk te houden”

“Duurzaamheid = breed begrip = complex. Vermijd zwart-wit denken”

Mijn conclusie:

Na 3 jaar van hard werken zijn er verschillende inzichten opgedaan en is er een eerste grote stap gezet om onze voedselconsumptie duurzamer te maken. Er is echter niet een oplossing als dé juiste uit de bus gekomen. Er zijn wel 7 leerpunten opgesteld die in de toekomst kunnen dienen als leidraad. Meer info: https://www.voedselvoordetoekomst.be/

De puntjes die mij zijn bijgebleven en die belangrijk zijn wanneer je duurzame initiatieven wil opstarten:

  • Haalbaarheid: het project/doel dat je wil bereiken moet uitvoerbaar zijn
  • Transparantie: in elke stap van de keten is het belangrijk dat er transparantie, duidelijkheid is en de communicatie goed verloopt
  • Schep vertrouwen: partners (o.a. boeren, producenten,..) moeten samenwerken en vertrouwen is cruciaal om een samenwerking te doen slagen
  • Praktisch uitvoerbaar: zeer moeilijk, alle details moeten kloppen
  • Teamwork: een goede samenwerkingssfeer tussen de verschillende partners is bevorderlijk
  • Onderneem, evalueer en verfijn nadien
  • Duurzaamheid is veel breder dan enkel lokaal telen (bv. Belgische quinoa ↔ quinoa uit Peru), verschillende aspecten moeten bekeken worden: weersomstandigheden, opbrengstcapaciteit, smaak, voedingswaarde van het product,..
  • Een product moet visueel aantrekkelijk zijn, aanspreken
  • Het is belangrijk om jongeren, scholen te betrekken want zij zijn de toekomst

 

Bedankt aan alle partners!

partners

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s