Vleesvervangers: hoe maak ik een gezonde keuze?

Het aanbod vegetarische producten en vleesvervangers is enorm gegroeid in de supermarkt. Een mooie evolutie! Wil je graag een gezonde en voedzame keuze maken? I got your back! Met onderstaande tips kies je slim.

Verkies onbewerkt

De ene vleesvervanger is de andere niet. Als je vlees vervangt, kies je best een gezonde alternatieve eiwitbron. Peulvruchten zoals kikkererwten, linzen en bonen zijn ideaal als vervanger. Ook seitan, tofu en tempeh zijn eiwitbommetjes.

Combineer granen, peulvruchten en noten

Plantaardige eiwitten zijn doorgaans minder hoogwaardig dan dierlijke eiwitten (met uitzondering van soja). Om je te voorzien van alle essentiële aminozuren is het belangrijk om granen, peulvruchten en noten met elkaar te combineren. Geen zorgen, als je genoeg varieert voorzie je jezelf normaal gezien van alle nodige eiwitten.

Checklist voor een gezonde vleesvervanger

Veggie, Vegetarian, Vegan, Quinoa, Carrot, Burger
  1. Minstens 10g eiwit/100g

Aangezien een vleesvervanger ter vervanging van ‘echt’ vlees dient, is het belangrijk dat deze rijk is aan eiwitten.

2. Niet meer dan 10g vet/100g

Liefst niet te veel verzadigde vetten want dit zijn de minder gezonde vetten.

3. Zout: minder dan 650mg natrium/100g = minder dan 1,6g zout/100g

Hoewel zout een smaakmaker is, eten we er best niet teveel van. De Hoge Gezondheidsraad adviseert een maximum van 5g zout/dag.

4. Ijzer: minstens 0,7mg per 100g

5. Vitamine B12: 0,13 – 0,24µg/100g

Als je volledig veganistisch eet, is het aangewezen om een Vitamine B12-supplement te nemen of minstens 3 verrijkte producten per dag te consumeren.

Om even samen te vatten: kant-en-klare vleesvervangers zijn geen must. Je kan ook voldoende eiwitten halen uit minder bewerkte eiwitbronnen zoals peulvruchten, tofu, seitan en tempeh. Vul aan met noten, quinoa en volkoren graanproducten. Kies je toch een groenteburger of ander vegetarisch alternatief? Zorg dan dat deze voldoende eiwitten bevat. Op de website van Eos Wetenschap vind je de ‘Veggiewijzer’ terug waar je een overzicht krijgt van goede en minder gezonde vleesvervangers.

Opgepast: de samenstelling van deze producten kan in de loop der tijd gewijzigd zijn. Om zeker te zijn controleer je best de verpakking.

Bronnen:

Eos Wetenschap: https://www.eoswetenschap.eu/voeding/5-dingen-waar-je-best-op-let-als-je-een-vleesvervanger-koopt

Voedingscentrum: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vleesvervangers.aspx

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s